måndag 9 februari 2015

En liten enkel berättelse från 2011....


2011 Startade min utbildning till slöjdlärare.
En del var "Visuell slöjd" och då kom denna lilla
berättelse till!
Vi skulle gå ut på stan och fota och sedan skriva....
Läs och skriv vad du tycker :)


Vaknade, tog mig sakta upp ur min varma, goa bädd. Kroppen känns lite stel och trött. 
Gjorde iordning mig, fixade en smörgås och slängde på mig jackan. Satte mig i bilen. Rixfm spelade, lyssnade lite med ena örat. Nästan ingen trafik alls. Parkerade bilen på den vanliga platsen och tog mig vidare till stationen. Bussen stod och väntade, ibland har man tur!
Åt min medhavda smörgås och blundade sedan en stund. Hoppar av och går sista biten.
Dimman ligger tät, det är grå november. Hälen känns, skoskavet svider och fastnar i sockan.
Mmm vad hade varit skönt att åka mot värme och sol...

Går förbi en busskur och det är då jag får en idé!

Går med raska steg mot 
 :et
Var finns resehyllan? Frågar damen i

 :en om hjälp och hon svarar glatt:
-En trappa upp.
Ser hyllan med äpplen på och förstår genast vart min resa ska gå!

Kommer upp för trappan, hittar hyllan med boken om The big appel!

                                                
Sätter mig i en av fåtöljerna och tittar i boken om New York.


Känner att huvudet blir tyngre och tyngre, ögonen faller sakta igen....

....Sitter på flyget.... Det är varmt, kjol & linne, mjuka sandaler. Vad stod det i boken? Empire state buildning var ett av de 1000 ställena som skulle besökas när jag kom till NY. Går efter kartan, Manhattan känns stort. Bilar överallt, det är storstadspuls.
Framme vid mitt mål. Tar hissen upp och jag är där! Vilken utsikt! Ser långt bort mot horisonten. Vilka hus! Mycket folk rör sig långt nere på marken, bilar surrar...


Jag rycker till....öppnar ögonen, saliven rinner ner från min mungipa. Ser mig omkring, har någon sett?

Böckerna står där lugnt och stilla liksom besökare och personal. Tror ingen har sett min lilla tupplur. Känner lugn inombords. Reser mig från fåtöljen och sätter tillbaka boken. Inser att studentkassan är allt för skral för denna resa. Så jag tar mig åter ut i den gråa novemberdagen i Göteborg.

På biblioteket kan jag besöka nästan hela världen!

/Carin

På stadsbiblioteket kan jag få hela världen till mig! Här finns möjlighet att låna böcker och ta sig någon annanstans, till sagans värld eller ut i världen utan att det kostar något!

1 kommentar:

  1. Oh, vad härligt det lät. Jag längtar också, men inte till den traditionella solresan vi brukar göra. Jag vill till Paris, Rom eller Barcelona. Sitta på kaféer och dricka latte och titta på folk. Men den här våren blir det tufft med studier, jobb och en sjuk mamma. Men som sagt drömma kan vi.
    Ha ett skönt lov.
    Kram Camilla

    SvaraRadera