torsdag 17 juli 2014

Müsli, stickcafé, bord och pyttipanna!

Jag tycker om att äta yoghurt, sportknäcke & müsli till frukost. Att köpa müsli är helt okej men jag tycker att det är så gott att göra min egen, vilket innebär att jag själv får välja vad den ska innehålla. Den torkade frukten bland annat! 

Jag fick ett recept av Tomten i julas! 

Har frågat Tomten om det går bra att skriva receptet här och han hälsade att det gick bra!
Så här kommer,


TOMTENS MÜSLI

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
ca 100 gr nötter eller mandel (brukar ta lite av båda)
2 dl solroskärnor
ev lite pumpafrön
1 dl kokosflingor
1 dl hela eller krossade linfrön
1 dl råsocker (kan minskas)
2 dl vatten
5 msk neutral olja (har använt mig av rapsolja)
2-3 dl torkad frukt

Hacka nötter/mandel
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Blanda vatten och olja och häll det sedan över blandningen
Rör med en slev så att fukten fördelas
Bred ut müslin i en smord långpanna eller med bakplåtspapper
Rosta i 200 grader ca 30 min. Rör om då och då
Låt müslin svalna och blanda sedan i den torkade frukten

God Jul(i) & Lycka till!



Denna gång blandade jag i russin, fikon och aprikoser.


En kväll denna veckan har jag haft stickcafé! Eftersom det är sommar och semester så var vi  lite färre men det var lika trevligt som det brukar vara!
Stickning/virkning, prat, skratt och lite fika.
Har inte just nu bestämt om jag ska ordna det fler gånger, får se fram över.......




När jag var sådär en 15 år köpte jag ett furubord till mitt rum på IKEA. Det lilla bordet det lever fortfarande kvar! Har en tid funderat på om jag ska göra något med det men, vad?


Har hört talas om en färg som heter Annie Sloan Chalk Paint och blev lite sugen på att testa den. Jag tycker att det var lite svårt att måla med den, spädde den med vatten för att få den lite lösare. Färgen torkar väldigt snabbt, vattnet gjorde susen! 



När färgen var på plats, jag målade två lager, skulle det vara vax över. Annie Sloan Soft Wax och jag valde Clear men den finns också med lite färgpigment i om så önskas. Därefter slipade jag lite här och var på bordet för att få det att se lite gammalt ut, vilket det i och för sig redan är!

Så här blev det! 
Bordsskivan ska bara få lite vax på sig för att få en bra yta.





Hur blev min pyttipannasjal?



Den jag började på blev smal och lång då jag maskade av varje varv på mitten. 
Jag repade upp den och stickade om den ytterligare en gång och då minskade jag bara vartannat varv.

Nu är jag nöjd så nu ska den bara blockas innan den ska börja användas!
Kanske är lite varmt att ha den på nu, tror att jag sparar den till lite kyligare väder.....

Garn jag använt är Drops Big Delight, 100% ull. 
Skulle kunna ha använt tjockare stickor till udden för att få den lite glesare.


Att blogga är kul! Undrar vad du som läser tycker, svensk som utländsk?
Skriv gärna en kommentar!


Ha en skön dag trots lite grå himmel!
Carin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar