söndag 16 november 2014

Slöjdklubb med mera

Hejsan du bloggläsare!

Har inte skrivit på lite drygt en vecka och det beror
på att jag varken har haft ork eller tid till det.

Men nu så är jag åter på gång :)

Förra veckan var jag på slöjdkursen och denna gång
var det dags att tova.
Själv har jag både torr- och våttovat tidigare men bara 
platta saker. Nu skulle vi tova tredementionellt, spännande.

Till hands fanns tovningskonstnären Erik Torstensson
som hade med sig mycket fina saker.

Vi fick börja att torrtova och det skulle bli ett huvud....
Erik var väldigt pedagogisk och tog arbetet steg för steg.


Började att göra en boll med stoppull som sedan kläddes
med finull.


Näsa


Över- och underläpp, kinder samt öron


Ögonhålor klipptes upp samt ögonboll tovades och
klipptes itu.


Pupill och tänder, nu saknas det bara lite hår.


Erik visar hur vi skulle våttova.


Luvan som jag gjorde, kom lite på fel håll på bilden ....

Det bidde liksom en tomte!


Tomten fick lite skägg också.




Gullig tovad hatt.


Oj, så mycket fint och naturtroget det går att tova!



Inspirationsböcker


För längesedan köpte jag glöggkryddor för att göra egen glögg.
Efter en lång tid i skafferilådan så lades de i blöt....
Får se om den blir god!?



Under söndagen den 9:de november hann vi med
att fira tre pappor!

Min pappa, Makens pappa och Maken!

Mycket fika och mat blev det och jag tror att
alla pappor var nöjda med vad de fick!



Min fina men, omoderna mössa sitter på plats!
En mörk kväll i storstan.



Fotot var lite svårt att få sådär mysigt.
Gillar dessa lyktor, tur att det snart är jul!



När min syster fyllde år fick hon en pyttipannasjal av mig.
Hittar inte bilden av henne med sjal på men, den kan 
ju komma senare :)


 Hon skulle själv tillverka en annan sjal men förstod inte det mönstret
så jag har fått i uppdrag att göra ytterligare en "pytt" till henne.



I fredags kväll var jag  bjuden på Mårtengås middag
Det bjöds på svartsoppa, kom sent så
jag missade den, gås med tillbehör och sedan en kaka.
God mat i trevligt sällskap.


Hade lite gäster i lördagskväll och testade en ny cheescake!

Nu i glöggtider är det gott med glögg & pepparkaka med lite ost
på. Så jag gjorde en botten av smör och pepparkaka och ovan
ädelost, färskost och cream fraiche. Dekoration, granatäpple och 
pumpafrön.
Smakade smaskens!



Ljus i denna mörka årstid!



Har dekorerat hyacintglas med ett par virkadesockar



Ja det var nog allt för idag...

Ses väl nästa söndag.

Ha en bra vecka!

Carin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar