fredag 10 oktober 2014

Slöjdklubb, The Body Shop, Pratmakarna, med trevligt sällskap

Oj vilken vecka!

Självklart har jag ju arbetat men också hittat på en del andra
roliga saker så som.....

Måndagskvällen tillbringade jag på möte med
UMK, där jag är "Ulla-Bella" sekreterare!


Bilden hittade jag här

Kanske är lite lugnare än denna "dam" tror jag....


I tisdags var jag på Slöjdklubbskurs fast i Skara denna gång!

Vi besökte


Det var jättespännande att höra Inger berätta olika sägner och 
hur de levde i de små stugorna. Kaffe kokades över elden
i den öppna spisen, precis som förr.






De har samlat gamla stugor på ett ställe, typ Skansen, som bland 
annat får besök av yngre elever under sensommar tid. 
Barnen får ta på sig tidsenliga kläder och vara med ute och 
jobba/sköta stugan, ta hand om djuren med mera. 

På den tiden fanns det inget genustänk som nu utan alla pojkar 
hjälpte pappa ute och alla flickor hjälpte mamma inne!

Efter lunch var det dags att gå ner i museets källare....

Här fanns det allt mellan himmel och jord.

Gamla lyktor, 
möbler i olika storlekar, 
porslin, 
lådor med olika utskurna mönster, 
fikseredskap, 
hästredskap, 
korgar, 
ljusstakar,
köksredskap,
 ja listan kan göras JÄTTElång.



Jag såg ett allmoge skåp som jag tycker var väldigt fint.
De tror att skåp från vår del av landet har målade
Pingstliljor som givetvis kan se ut på olika sätt och här ovan 
är ett alternativ.

Det sista tog vi en fika på museets lilla fik, 
vilket var lite uppiggande för blodsockret 
var nog nere i fotknölarna!
Det var väldigt mycket att titta och lyssna på
nere i källaren, blev lite trött....


Vacker takkrona som fanns att köpa i museets butik.

En förlaga till trehjulingen fanns utställd.



Cykelhästen från Gemla från år 1918, det mesta är i trä.
Visst är den fin!


I onsdags startade jag och min kollega upp en Slöjdklubb!
Den får besökas av de barn som går i åk 4 och har valt att vara 
kvar på fritids. Detta kommer vi att ha sex gånger under hösten.
Första gången började vi att göra två skyltar i både hårt & 
mjukt material.
Fortsättning följer.....




Kl 17.30 samlades jag och fem till utanför The Body Shop! 
Det var dags för "Make-up träff"!

Jag blev medlem i The Body Shop för ett tag sedan och fick då möjlighet 
att ta med fem vänner till detta event.

Det blev mina döttrar, syster, systerdotter och svägerska.
Det var riktigt trevligt :)
Var lite orolig att jag skulle bli trött så jag tog med mig en 
morotskaka!



Men det fanns små chokladkakor, jordnötter och dricka, 
de hade tänkt på allt! 




Så här vackra blev vi!
Efter sminkeriet så åt vi sallad hemma hos M.
En riktigt trevlig kväll med nära och kära.


Torsdagskvällen var "mitt" ena arbetslag hemma hos en nybliven
passionist! Blev bjuden på mycket god mat i trevligt
sällskap. Vi spelade ett nytt spel för mig som hette
"Pratmakarna" påminner om "Med andra ord", som
var väldigt roligt!



Så var det åter fredag!
På eftermiddagen besökte jag mamma och pappa
och det blev lite fika och stickning.

Väl hemma landade jag i soffan och åt en ny version av 
"Flygande Jakob" som Maken ordnat till.
Den var väldigt god :)
Tittade på Doobidoo och tycker nu
att det är skönt att det är lördag idag!

Ha en skön helg!

Carin




2 kommentarer:

  1. Hej på dig,
    Vilken händelserik vecka du har haft. Visst är det roligt att ha lite olika projekt på gång.
    Ha en skön söndag.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det roligt när det händer saker! Konstigt att allt samlas ihop på en och samma vecka....
      Ha det bra!
      Kram Carin

      Radera