torsdag 23 oktober 2014

Dumlekaka, Hus & Hem och stolta föräldrar!

Inlägg en torsdag!!

Idag har jag bjudit på kaka och inte vilken kaka som helst utan en 

Dumlekaka!




För att göra dessa godiskakor behöver du följande:


120 gr smör
1 dl brunt farinsocker
2 dl socker
2 ägg


5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt

Fyllning:
ca 35 Dumlekolor

Garnering:
Strösocker

Ugn:
200 grader (Obs ej varmluftsugn på)

Gör så här:
Blanda det rumsvarma smöret med farinsocker till en jämn massa.
Vänd ner sockret och blanda ihop.
Blanda ner äggen i sockersmeten, blanda smör, socker och ägg väl.

Rör ihop vetemjöl, kakao, bikarbonat, salt och vaniljsocker i en skål.
Vänd sedan ner sockersmeten och arbeta till en smidig deg.

Förbered Dumlekolorna genom att plocka bort pappret ;)
Häll lite strösocker i en skål, som du sedan ska rulla "bollarna" i.

Rulla små chokladbollar som du sedan plattar till, lägger i en Dumlekola och rullar det till en boll igen.

Dags att rulla bollen i socker och lägga på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg dem med lite mellanrum för de flyter ut.

Grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter (Jag hade inne dem i 7 min) Det går ganska snabbt i slutet av gräddningen så ha koll!

Kakan spricker lite och Dumlekolan rinner ut.

Låt dem svalna något innan du provsmakar....

Lycka till!

Här hittade jag receptet http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/


Var lite frusen när jag äntligen landat hemma 
så jag tände i vår lilla köksspis.


Bilden blev ju inte i så bra skärpa
men ville ju inte ha full blixt på....
Tycker det är så härligt när det sprakar lite
önskar att de gamla kakelugnarna stått kvar 
i vårt hus nu....


Nya numret av Hus & Hem kom i postlådan idag! :)



Drömjul....
Ja det kanske finns något som skulle kunna förgylla vårt lilla hem!?

Vågar knappast skriva att jag lyssnade på julskiva häromdagen...
Det blir liksom lite stämning i höstmörkret!
Min hemmaboende familj tycker att det är alldeles för tidigt!!
Jag förstår inte alls vad de menar....


Jag har just pausat min Carameltröja, alltid
bra att ha ett par stick-/virkprojekt på gång, tycker jag.
Så jag har gjort en Pyttipannasjal och håller på med en till
som matchar min gröna vinterjacka!



Vill avsluta med det bästa!

Idag har jag och Maken varit på L:s skola för att träffa
lärare och för att höra hur det går för yngsta barnet.

Vi är SÅÅ stolta föräldrar!
Hon är så duktig gör det som ska göras och mycket MER!
Vilket vi förstås redan visste men, det är så roligt att 
få höra det från andra också.

Tror att det kommer att gå bra för dig vår underbara "unge"!


Ja det var nog allt för idag, så här mitt i veckan!

Carin







2 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Vilken smaskig kaka, blev riktigt sugen på att baka.
    Blev också sugen på att virka något när jag såg dina bilder.
    Jag kan avslöja att jag längtar efter advent, att få sätta upp lite ljusstakar, dricka glögg, dekorera hemmet med mossa.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja du den kakan ger snabb energi..... och smakar riktigt smaskigt!
    Satt just och tittade in i almanackan, tiden går väldigt snabbt, och jag insåg
    att det bara är fyra söndagar till 1 advent! Jag gillar denna tiden så mycket med tända ljus, glögg - fast det har jag redan tjuvsmakat på och små pynta innan jul.
    Tycker absolut att du ska virka något, ska bli spännande att se vad det blir...
    Kram Carin

    SvaraRadera