torsdag 22 januari 2015

Räktapas och mycket annat!

Ojdå.... 
Det är ett tag sedan jag skrev!
Tiden har liksom inte funnits.

Men som vanligt har jag ju lite att berätta & visa.


Vi har ju blivit helt "frälsta" i Tapas!


Räktapas har blivit en av mina favoriter!
Gillar ju Gratinerade vitlöksmusslor och 
Baconlindade dadlar också.

Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet :)

Räktapas

500 gr räkor med skal
citrongräs
1/2 mild chilifrukt (har använt mig av torkad chili)
1 vitlöksklyfta
saft och rivet skal av en 1/2 citron
1 msk olivilja
1 msk socker
1 msk japansk soja
1 tsk fisksås

1. Strimla citrongräset och chilin tunt, finhacka 
vitlöken och riv skalet av citronen
2. Hetta upp en stekpanna och häll i olja och socker
3. Lägg i räkor, citrongräs, chili och vitlök och stek i ca 30 sek
4. Smaksätt med citronsaft, soja och fisksås

Har också provar att använda crabfish istället för räkor
och det gick också bra!



Min syster har ju två hundar men, det var ju bara
den äldre av dem som kom med i förra inlägget!
Här har vi Jack som skadat sin tass, mår nog bra nu...

Egon kom till Sverige och stormade runt!






Julgransplundring,
var det väl bara jag som hade!
Eller de andra ville gärna smaka på vad granen
kunde plundras på!


Den vänstra delen blev det som sparades på vår fina gran.
Vad kan detta tänkas bli?
Kommer nog visas lite senare kanske....



Torsdagsfika!
En tårta i min smak :)



Lite mera snö har kommit, mysigt!



Salta bilar, mmmmmm



Ljus, 
stearinet har runnit på ett lite annorlunda sätt!



Ett nytt stickprojekt som ska värma ett par händer.



Så här efter jul säljer många butiker ut sina
julblommor. Här är en Amarylis i lyxförpackning!



I helgen var Maken, jag, M och P i Trollhättan
för att planera crosstävlingar eller, det var
väl bara Maken och P som var med på planeringen....

M och jag stosade ju på stan och shoppade lite 
av varje och åt gott på O´Learys!

På kvällen blev det Tapasrestaurangen
Majo bar. Vill du veta mer om den läs här!
Det var också super gott!


Vackert mönster i taket på hotell Scandic Swania som
var ett trivsamt hotell med en mindre badbassäng,
 bastu som var uppvärmd till max av Norrman...
 Intresserad av hotellet? Läs här


Fint arrangemang i foajen.


På jobbet har vi...


Några hyllor som åk sex har designat och byggt!
Nästa vecka ska de utvärdera varandras arbeten,
från planering till utvärdering.



Återbruk av jeans har åk 6 pysslat med i textilen.
Här smart förvaring!



Mera ljus & snö



Dörrkransen finns fortfarande kvar på vår dörr
Det som kanske inte ser så bra ut är taklöken.



Körsbärsträdet i vinterskrud.


Påväg hem från jobbet var det ett
fint blått ljus ute. Var ju bara tvungen
att ta ett kort ;)



Trasig bil är just nu utbytt mot hel bil men, vi är
på jakt efter någon annan....
Vårt försäkringsbolag vill lösa in den trasiga pga hög kostnad
att laga och lågt värde på bilen!



Förövrigt är det arbeta, äta sova!

Så nu säger jag, 
God natt!

Carin



1 kommentar:

  1. Hej Carin,
    Jag har läst din blogg och tittat på bilderna och har själv startat en. Här är adressen om du vill ha den: Lisasblogg2.blogspot.com

    SvaraRadera