onsdag 17 september 2014

M1, p1, k1, sM, k1, p1, M1, k6, M1, p1, k1, sM, k1,.........

 ......p1, M1, k45 (45, 51), M1, p1, k1, sM,
k1, p1, M1, k6, M1, p1, k1, sM, k1, p1, M1, 


Vad är nu detta undrar du?
En väldigt lång kod till något kanske?

Nä, detta ska bli en kofta!

Jag har varit på stickkurs i Göteborg där vi fick lära oss att sticka efter
ett engelskt mönster!
Det var kul men ganska intensivt i tre timmar.

Jaha tänker du, måste man verkligen åka ända till Göteborg,
borde väl finnas på närmare håll!?

Jag har inte sett att det finns här i nejden, kul med en utflykt också!

Det jag skulle ta med mig till kursen var,

Papper, penna
Olika garn och stickor för att prova olika detaljer
Ett engelskt mönster som jag skulle vilja våga börja med...

Kursen hölls på Redbergsskolan..... hur hittar jag dit?
Bra beskrivning i informationsbrevet om var det finns 
parkeringsplatser och karta fanns på nätet.




Här är den kofta som jag blev sugen på att sticka.
Mönstret hittade jag här

Lite klurigt, iallafall för mig, fast det är en lätt modell.


Här är min Caramel-kofta på G! 


Kursledaren heter Lisa och hon berättade att hon inte stickat så länge 
men, hon kunde väldigt mycket om stickning!


Vad fick vi lära oss?

Ja Lisa berättade/visade vad olika förkortningar står för. 
Engelska mönster är uppbyggda på förkortningar. 
Första bokstaven i ordet och ev antalet
maskor av det slaget som ska göras står i mönstret.

Jag är usel på engelska men de flesta av orden som fanns med i 
ordlistan kunde jag.

Exempel på förkortningar:

k1 - knit one, sticka en rät maska
p1 - purl one, sticka en avig maska
sts - stitches, maskor
RS - right side, rätsida
WS - wrong side, avigsida
M1 - make one, öka en maska...

Ja, listan kan göras lång. 




När jag var i New York så besökte jag en liten tyg- & garn 
butik som heter Purl Soho och där hittade jag denna bok!
Den har så många fina stickade saker.....mmmm....







Denna fina lilla kofta drömmer jag om att sticka....någon gång....


Några sidor som du kan hitta mönster och hjälp på,

www.ravelry.com
www.garnstudio.com
www.knitty.com
www.knittinghelp.com

Vill du ha ett varmt tips inför den kallare perioden i vårt land?

När jag sökte på Lisas namn kom detta upp. Här kan du se när Lisa stickar en härlig halsduk utan stickor!

Vill du hälsa på hos Lisa så har du hennes blogg här 


Sticka lugnt!

Carin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar