tisdag 23 juni 2015

Skolavslutning, chokladtårta, på tur i hembygden & lite stickning

Ojdå, vad försvann den tiden!
8 juni tills idag 23:dje....

Det har ju hänt en hel del :)

Vi, jag och min slöjdkollega, brukar bjuda våra åk 6:or på
tårta någon dag innan skolavslutningen.
Skulle baka två tårtor var...
Enkel marängtårta skulle det bli. Den fluffade upp sig 
och blev så hög i ugnen men vad hände när den kom ut
i köket!?



Seg som en skosula, tunn men med
rättså god smak!
Dock inget att bjuda eleverna på :(
Blev till att göra ett säkert kort,
Pavlova!



En sommarpresent från
en av skolorna som jag arbetar på!



Vår trädgårdsmästare Bertil sköter vår gräsklippning.
Vill du ha mer information om "Bertil" så hittar du det
Vet också en butik som säljer "Bertilmaskiner"!
Motortjanst i Timmele
i Timmele :)
                                



Denna skolavslutning firades tillsammans med mina
arbetskamrater i skolan som ligger lite utanför
staden. Kollegan M & jag beslutade oss för att det var vår
tur att bjuda på avslutningsfika!

Jag bakade denna chokladtårta
som jag tycker är både enkel och god!

Receptet på Chokladtårtan (12 port)

200 gr smör
4 ägg
5 dl socker
3 dl vetemjöl (180 gr)
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Knäck äggen i en bunke.
Blanda ner det smälta smöret och sikta i de övriga ingredienserna.
Den här kakan blir bättre ju mindre du rör i den, givetvis så måste
allting blandas men inte mer än så!
Häll smet i en smord form med löstagbara kanter 24 cm
i diameter.
 Grädda i nedre delen av ugnen cirka 25 minuter.
(Brukar ha den inne i ugnen längre.)
Kakan ska vara fast i kanten men mjuk i mitten.

Glasyrtryffel

100 gr smör
300 gr mörk choklad t ex Araguami 72% (Har använt
Marabous mörka choklad.)
2 dl grädde
1 dl socker

Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.
Hacka chokladen.
Koka upp grädde och socker och slå blandningen över
 den hackade chokladen.
Rör tills chokladen smälter.
Tillsätt sedan smöret och blanda till en slät smet.
Låt stå i rumstemperatur minst 12 timmar innan
du glaserar tårtan.
Bred glasyren över den kalla kakan och dekorera med
blommor & bär.

Receptet har jag hittat i boken " Njut en liten smula"
av Therese Wikström


Fikat uppdukat på kyrkbacken, en
tradition. De föräldrar som vill, stannar
kvar och fikar på det de har i sin medhavda fikakorg.



Önskar att du kan känna doften...
Blunda och andas in så kommer du
säkert ihåg den ;)


Sommarblommor


Äppelträdet




Daggkåpa


Trollskog


Liljekonvalj




Skogssnigel


Trots regn så måste bilen tvättas ibland.



Lördagen den 13 juni fick Sverige en ny
prinsessa, om någon nu missat detta!
Vackert brudpar.


 Har påbörjat ett sticke, tror att du vet
vilken modell det kommer att bli?

Hon som använde denna fiskartröja
och gjorde den ganska känd, firar i år
70 år!


Pippi Långstrump så klart!



Inför stundande högtid tänkte jag att 
jag kanske skulle kunna använda ett par
skor som jag haft ett tag...
...men halgusvalgus-knölen tar ju givetvis
emot! Så jag tryckte i en "skouttöjare", vet inte vad 
den heter, och satte en blöt strumpa runt
för att försöka vidga skon lite, gick väl
sådär bra.
Hade på mig dem men det var rättså
skönt att ta av dem när jag kom hem :)


Högtiden var en söndagen då lilla W skulle döpas!


Fadder till W är vår M.
A ville också vara med på bilden.



En vanlig tisdag skulle en blivande passionist 
tas med ut på äventyr!
Här dukas det upp sju sortes kakor...


...i Ods bokskog...


...vidare till denna sjö och...


...Fluxfallet



Sedan bar det av till "Storegården" i Alboga.
Tyckte att deras bostadshus var så fint så jag 
tog en bild på det...
Storegården säljer bla Annie Sloans "Chalk paint"
en kalkfärg och en massa andra fina saker.
Mer om Storegården

Åkte vidare till Bokcafét i Od, Crea Diem, där det fanns
möjlighet att köpa böcker, den blivande
pensionären arbetar också på bibliotek.
Därför passade ju detta stället väldigt bra.

Här var det också inbokat mat köttfärs-/ostpaj.
Det kan varmt rekomenderas!

Det har ju varit Midsommar men, 
det får jag nog berätta om i nästa inlägg!

Nu ska jag titta på "Morden i Midsomer"!

Ha en skön tisdagskväll!

Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar