fredag 26 december 2014

Midvinternattens köld är hård....

....stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandra sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Viktor Rydberg


Hoppas att du har haft en bra jul!

Jag tycker att dagarna försvinner allt för fort. Träffat släkten
på min sida & på Makens, vilket alltid är lika trevligt.

Att umgås med släkt och vänner hör liksom julen till.

Tomten kom, så alla hade nog varit snälla även detta året!


Vi brukar starta vår jul med att tillsammans göra
julmat den 23 december och att klä granen. 
Då gör vi den mat som vår familj gillar mest. 

I år fanns det med,
Köttbullar
Prinskorv
Revben
Omelett
Jansson
Skinka
Lax i olika form
Ägghalvor
Sill
Rödbetssallad






Här är det jag gillar bäst!


Självaste julafton firades hemma hos Systera Mi.

Som jag skrev innan så höll jag på med några julklappar!
Får ju hjälpa Tomten lite....


Dessa fick mamma tillsammans med en Pyttipannasjal.


Lilla I fick också paket.
Är fortfarande ännu lyckligt ovetande om allt ståhej runt denna dag...


Tur att rädslan för Tomten släpper efter en stund!
Denna lilla dam vågade inte gå fram och hämta
sina paket till en början....


Julmat serverade även denna dag och även goda
tårtor till fikat!
J hade bakat och det var Saffranscheescake, Apelsincheescake 
och Lingontårta och alla var SÅÅ goda!
Värdinnan hann också ta sig ett smakprov.



Maken fick ett rim på sitt paket.
Kan du gissa vad det var i?


Juldagen åkte vi till Makens bror och Tomten gjorde ett
besök även där!



Några klappar delades ut



Har stickat vantar och en pyttipannasjal till svärmor.


Mössa och pyttipannasjal till dottern.



Min arbetskamrat tycker nog att jag ska ta det lite lugnt
på lovet så en tidning, en julmust och en ljuslykta
fick jag av henne! Nya idéer kan också hittas i tidningen
kanske....


Av Maken fick jag en kamera, precis som jag önskat mig!
Så nu kan det tänkas bli ännu fler foton här.....
Om det går att få in fler....

Har alltid tyckt om att fotografera men, min
gamla systemkamera gick bakstycket sönder på för
många år sedan så då köpte jag en mindre och enklare kamera.

Tack Maken!


Någon som gillar min lilla dekoration utanför dörren...


Julmys/gott i fårhagen!


Juldagen var kylig med frost.




Svärmor kan göra gott julgodis!
Som en god tradition får jag alltid en liten burk.

Tack!

Idag på morgonen när jag kom ner var skålen tom! 
Någon mer som gillade de små godsakerna...

Idag ska jag nog ut i snön och fota lite till :)

Ha en skön lördag!


Carin


1 kommentar:

  1. God fortsättning...
    Oh, vad många fina bilder och fler kommer det säkert bli med den nya kameran, roligt. Vilka fina julklappar du gjort, vantarna var underbara.
    Ha det så bra.
    Kram Camilla

    SvaraRadera